De Solo is gebouwd in 1977 als Smit Houston en in 1990 gekocht door Greenpeace.
Greenpeace heeft op het schip een helicopterdek, een dierenhospitaal, een labarotorium, een donkere kamer (foto ontwikkeling) en een expositie ruimte gebouwd. Het doel van de Solo was te gaan patroulleren over de Noordzee, een van de drukst bevaren zeeën van de wereld. Over de jaren is de Solo steeds vaker betrokken geweest bij actie campanges van Greenpeace die ook op andere zeeën plaats vonden. Bekende zijn o.a. de acties tegen het dumpen van radioactief afval bij Nova Zembla, acties tegen handel in Nucleair Afval in Japan en een korte actie bij de Brent Spar waar de Solo een bijdrage heeft geleverd.
In 1995 Is de Solo overgenomen door de nederlandse kustwacht en omgedoopt tot de 'Waker'.
Als de Waker heeft het schip over de Noordzee gepatroulleerd tegen vervuiling van de zee en kusten, verder had ze de taak schepen in moeilijkheden te assisteren en zo nodig naar een veilige haven te slepen.
Op maandag avond 7 september 2009 werd de WAKER rond 18:05hr getroffen door een machine kamer brand. Zij was op dat moment op patrouille 5 kilometer Noord-West van Vlieland. Uit voorzorg werden de opstappers en een gedeelte van de bemanning van boord gehaald en bleef een kern bemanning over. Samen met toegesnelde eenheden van Kustwacht, Marine, Bergingsbedrijven en de KNRM werd het vuur bestreden. In de vroege ochtend van 8 september was de brand onder controle en is het schip richting Den Helder gesleept. Een gebroken brandstofleiding bleek de oorzaak te zijn geweest. Ook werd duidelijk dat de beschadigingen aan het inwendige van het schip, ook buiten de machinekamer, zodanig ingrijpend waren dat het schip 'total loss' moest worden verklaard. De WAKER werd op 30 oktober de haven van Den Helder uitgesleept opweg naar een recycling bedrijf in 's-Gravendeel.
Technische gegevens Solo: | Technische gegevens model: | |||
Bouwjaar: | 1977 | Bouwjaar: | 1990 | |
Scheepswerf: | Verolme scheepswerf, Heusden, Nederland | Scheepswerf | Modelbouwvereniging Waterland e.o., Purmerend, Nederland | |
Werfnummer: | 935 | Gebouwd door: |
W. Huisman |
|
Klasse: | Lloyds Register 100 A1 tug * LMC-Oceangoing service | |||
Voormalig eigenaar: | Smit International, Vlaardingen, Nederland | |||
Voormalige naam: | Smit Houston | Schaal: | 1:26,6 | |
Thuishaven: | Rotterdam, Nederland | Thuishaven: | Purmerend | |
Lengte o.a: | 67,50 meter | Lengte o.a.: | 2.53 meter | |
Lengte p.p.: | 58,50 meter | Lengte p.p.: | ||
Breedte o.a.: | 14,55 meter | Breedte o.a.: | 53 cm | |
Breedte grootspant: | 14,20 meter | Breedte grootspant: | ||
Holte: | 6,90 meter | Holte: | ||
Diepgang zomermerk: | 6,234 meter | Diepgang | 22 cm | |
Bruto tonnage: | 2167 GT | Bruto gewicht | ||
Netto tonnage: | 650 NT | Nettogewicht: | 112kg vaarklaar |
|
Waterverplaatsing op zomerdiepgang: | 3759,2 MT | Waterverplaatsing: | ||
Gasolie capaciteit: | 1031 M³ | |||
Aantal motoren: | 2 Stork-Werkspoor TM 410 C 6 cylinder lijnmotoren met drukvulling |
Aantal motoren: | 2 x Marx Hectoperm 500GT 2:1 vertraagd |
|
Vermogen: | 2 x 3382 kW bij 600 rpm totaal 6765 kW (9200 rpk.) | Vermogen: | ||
Maximun snelheid: | 14,5 knopen (op 2 motoren, 14000 l/dag) | Maximum snelheid: | ||
Economische snelheid: | 10 knopen (op 1 motor, 8000 l/dag) |