file Wenen

Lees meer
06 aug 2018 23:26 #128 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen











De Tsjechische Pendolino heeft een aantal jaren tussen Praag en Wenen gereden, het laatste jaar zelfs door naar Wiener Neustadt






Tegenwoordig komt de 380 in Oostenrijk met enkele Eurocity's en nachttreinen, de dienst Wien - Praha is omgezet in en Railjet met Tsjechische rijtuigen en een 1216.




En ook van de 380 zijn er tegenwoordig al pretuitvoeringen.






Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06 aug 2018 23:40 - 06 aug 2018 23:49 #129 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
Omdat de 1116 ook in Hongarije ging rijden moest er iets gebeuren en kocht de MAV 10 locs serie 1047, identiek aan de 1116, die voor de "kilometerausgleich" ook in Oostenrijk worden ingezet. De meeste ritten gaan naar Wenen maar tot eind 2014 kwamen de locs zelfs in Innsbruck. Inmiddels zijn de locs aangepast aan de UIC-nummering en heten ze 470.












Ook de MAV heeft ontdekt dat de Stier uitermate geschikt is voor "pretkleuren" en ondertussen rijden er een aantal rond die ook verdwalen naar Wenen.










Om dezelfde reden als bij de Stieren heeft de MAV ook een aantal Talenten gekocht die ook tot in Wenen worden ingezet. Ze zijn identiek aan de 4124 van de ÖBB.




Inmiddels komen de Traxxen van de MAV ook in Wenen




Een andere regelmatige gast in Wenen is de Hongaarse meettrein, deze wordt echter gewoon ingehuurd.


Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Laatst bewerkt 06 aug 2018 23:49 door Taurusfan.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06 aug 2018 23:54 #130 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen

Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 aug 2018 01:53 - 13 aug 2018 01:57 #131 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
1044/1144












Ron

Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Laatst bewerkt 13 aug 2018 01:57 door Taurusfan.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 aug 2018 02:01 - 13 aug 2018 02:06 #132 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen

Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Laatst bewerkt 13 aug 2018 02:06 door Taurusfan.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 aug 2018 02:11 - 13 aug 2018 02:15 #133 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
Na al het "karrengeweld" van de laatste tijd wat plaatjes van de hedendaagse trams, aan Fons weer de uitnodiging de foto's 1 t/m 4 van vakkundig commentaar te voorzien.




De serie E, bestaande uit de nummers 4401 tot 4459 en 4601 tot 4630 alsmede de serie E1 met de nummers 4461 tot 4504 en 4631 tot 4756 hebben de typische Duwag neus. De serie 4400 is in licentie gebouwd door Loher en de serie 4600 door Simmering in de periode 1959 tot 1971. De serie E1 heeft sterkere motoren en rijdt vaak met een bijwagen. Als pikant detail valt nog te melden, dat in afwijking van het Duwag ontwerp, de Weense wagens een driedelige achterinstapdeur hebben.
FvdJ (Bron: Die Wiener Strassenbahn 1945-1971. Verlag Strassenbahn)





















Tot enkele jaren geleden reden op "de Ring" de lijnen 1 en 2 rondjes in tegengestelde richting. Voor toeristen was dit erg handig want langs de Ring liggen veel interessante gebouwen zoals oa de Opera, het raadhuis, diverse musea en de beurs. Deze trams waren te gebruiken met de normale (heel goedkope) tramkaartjes en abonnementen maar hier was natuurlijk meer te verdienen. De route van de lijnen 1 en 2 is nu gewijzigd en ze rijden geen rondjes meer, in plaats hiervan rijdt er nu een "Ringtram" die alleen te gebruiken is met speciale veel duurdere kaartjes. Slim gedaan.


Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Laatst bewerkt 13 aug 2018 02:15 door Taurusfan.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 aug 2018 02:18 - 13 aug 2018 02:26 #134 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen


Op de S-Bahn in Wenen rijden naast City-shuttels en dubbeldekkers met alle soorten E-locs die we hier al tegen gekomen zijn ook een aantal treinstellen.
Inmiddels afgevoerd is de 4030, 72 stuks gebouwd en de laatste in 2004 aan de kant gezet.






Vervolgens verscheen de 4020 waarvan er 120 zijn gebouwd.


Momenteel worden ze bij revisie overgeschilderd in het rood maar dit gaat niet erg hard, er zijn er nog niet echt veel.


Vervolgens kwam de Talent. Er zijn 3 uitvoeringen van, de 4023 als driewagenstel alleen geschikt voor 15kV, de 4024 als 4tje, ook alleen 15 kV en de 4124, ook een 4tje die ook geschikt is voor 25kV. Alleen de laatste variant zien we rond Wenen omdat deze stellen ook in Hongarije mogen rijden.



Inmiddels is de 4020 ook al in de jaren gekomen en de opvolger wordt nu gebouwd, de City-jet


Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Laatst bewerkt 13 aug 2018 02:26 door Taurusfan.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 aug 2018 02:29 - 13 aug 2018 02:30 #135 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen

Een zesje uit de eerste levering......


...en twee viertjes van de tweede serie. Doet ProRail ook al klusjes in Wenen?


En ze zijn er ook niet fraaier op geworden met dat domme raam.

Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 aug 2018 02:30 door Taurusfan.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 mrt 2019 12:19 #923 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
In 1987 vierde de ÖBB 150 jaar spoorwegen in Oostenrijk. Er waren twee grote manifestaties, in augustus een aantal cavalcades in Strasshof en in oktober een grote materieelshow in Wien -Nord. Bij beiden ben ik geweest, in augustus met een Sonderzug vanuit Nürnberg en in oktober een weekje in Wenen. De sonderzug ging met E18 08 tot Passau en verder met E19 03 naar Wenen waarbij rechtstreeks over de "Stammstrecke" naar Strasshof werd gereden, destijds een niet alledaagse route.

29 Augustus 1987, cavalcade in Strasshof, deel 1








































Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 mrt 2019 12:24 #924 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
Strasshof 29 augustus 1987, deel 2








































Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 mrt 2019 12:29 #925 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
Strasshof, 29 augustus 1987 deel 3








































Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 mrt 2019 12:34 #926 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
Strasshof, 29 augustus 1987 deel 4









































:doei:

Ron

Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 mrt 2019 10:53 #931 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
Begin oktober 1987 was er in het kader van de jubileumviering 150 jaar spoorwegen een gigantische materieelshow in Wien Nord met daar omheen allerlei Sonderfahrten met dienstvaardig museumspul en buitenlands gastlocs.

De stoomlocs;







































Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 mrt 2019 11:02 - 14 mrt 2019 11:05 #932 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen

Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Laatst bewerkt 14 mrt 2019 11:05 door Taurusfan.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 mrt 2019 11:10 #933 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
Diesellocs en treinstellen;
































Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17 mrt 2019 21:07 #939 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
En verder op de materieelshow......






















Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17 mrt 2019 21:12 #940 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
10 Oktober, wat pretritjes met locs van de materieelshow. En ja, die 1044 501 vond ik wel leuk.




























Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17 mrt 2019 21:21 - 17 mrt 2019 21:24 #941 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
12 Oktober, de show is over dus een aantal locs gaan terug naar huis.


























Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Laatst bewerkt 17 mrt 2019 21:24 door Taurusfan.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20 mrt 2019 21:56 #945 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
12 Oktober 1987, het feest is nu echt voorbij, de laatste locs gaan naar hun thuisdepot.


Een 4010 en een 6010 zonder tussenrijtuigen noemde men een "lange loc".



































13 Oktober, een laatste plaatje in Hütteldorf, wachtend op de EC naar Frankfurt.


:doei:

Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03 apr 2019 13:20 #979 door Taurusfan
Beantwoord door Taurusfan in topic Wenen
De kennismaking met Wenen tijdens de jubileumfeesten was wel bevallen dus eind augustus 1988 ben ik "gewoon" gaan kijken. 31 Augustus, Westbahnhof. Stieren en Railjets waren er nog niet en ook geen Hbf dus alle treinen uit Linz eindigden op het Westbahnhof. De binnenlandse intercity's reden veelal met een 1044, het verkeer naar Duitsland werd gedomineerd door de 103.







1 September, Heiligenstadt en het Westbahnhof.














2 September, Südbahnhof


3 September, St Pölten

















Waarschuwing; bovenstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.