Bericht van The Fonz van 13-9-2014
Hallo Fans,
Voor de RC 1/87 medebouwers (maar niet voor hun alleen hoor!) even een tussenstand van mijn modules.
Zoals jullie ongetwijfeld al gezien hebben staan mijn modules in ruwbouw even in de kantine. De modules zijn met bouten en moeren aan elkaar gezet en op gelijk niveau gesteld. Ik heb de rails en wissels er op gelegd, onder stroom gezet en het blijkt dat er dan trammetjes op kunnen rijden. De volgende stap is het vastspijkeren van de rails en die dan op de naden tussen de bakken netjes door te zagen. Maar ik kan door omstandigheden niet langer dan een uurtje ergens aan werken, zodat de bakken zo lang zijn blijven liggen.
Hierboven een tekening van mijn modules met schematisch eea er op aan gegeven. Bakken A, B, C en D zijn dus in ruwbouw af. De grijze lijnen met de dwarse streepjes stellen de tramlijn voor. Niet excact op schaal, maar het geeft een goed idee hoe het moet gaan worden. Het tramdepot wordt tzt omgeven door een muur, aangegeven door de gele lijn. De rode lijn geeft het hart van de geprojecteerde weg aan. De letters X, Y en Z een eventuele overgang naar andere modules. Alleen uitgang X is definitief afgesproken; daar komen de modules van Ronald Both. Op/in module D komt een gracht/vaart (de blauwe slingertjes) met een stenen uitziende amsterdamse brug waar de tram in het wegdek over gaat. Wie of wat er links van mij komt is nog niet helemaal zeker zodat de overgangen voor de trambaan en weg nog niet vast liggen. Modules E en F zijn nog in het droomstadium Misschien dat ik (of een ander lid) die tzt nog ga bouwen. Het zal wel een nederlands stadje moeten worden en de loop van de gracht staat ook nog niet vast. Naar verwachting zullen er aan de bovenkant geen modules komen, maar er is wel rekening mee gehouden dmv uitgang Y. Ik zal mij de komende tijd dus bezig houden met het doorzagen van de rails; het verwijderen van de bakken uit de kantine en daarop volgend de rails elektrisch door verbinden. Andere personen moeten zich dan maar svp bezig houden met de aanleg van o.a het Faller car-systeem. Mocht jullie interesse gewekt zijn om met trammetjes, Faller-car of zelfs kleine (1/87) radiografisch bestuurde auto's mee te doen, doe mee! Het schijnt zelfs dat een Jeroen rechts van mijn bakken een rangeerterrein met haven en met radiografisch bestuurde, op rails rijdende, treinen wil gaan maken.
The Fonz
Op 7 augustus 2014 was de stand van zaken ongeveer zo:
De bakken van Hans liggen hier strak en schoon , maar zo te zien nog zonder de gaten voor elektra etc
Twee van mijn bakken met een gedeelte van de eindpuntlus en de wissels naar het toekomstige tramdepot (rechts) en de opstelsporen (links.
Een paar weken geleden dacht ik in mijn jeugdige overmoed: Ik bouw wat modulebakken, timmer er wat rails op en zaag de rails door op de overgang naar de andere bak en soldeer wat draadjes aan de rails van de ene en de aansluitende bak. Wat stekkertjes er op en klaar is Fons
... zo dus
Nou nee dus. Van enkele medeleden kreeg ik enige goedbedoelde adviezen. Het was beter om een ringleiding aan te leggen en de ervaring met de bestaande clubmodulebakken had geleerd dat de railsovergangen wat robuuster uitgevoerd moest worden. Met de rails gesoldeerd op printplaatjes of vastgelijmd met tweecomponentenlijm.
Ik zal alles nog een goed op mij in laten werken en stel de railbouw op de modules even uit. Ik zal mij orienteren bij andere clubs etc. en ga mij eerst bezig houden met de bouw van gebouwen, huisjes en een brug .
The Fonz
Bericht van 29-2-2016
Het is even (nou ja een hele tijd) stil geweest op deze site. Maar een van mijn goede voornemens dit jaar was verder werken aan mijn modulebakken. Ik heb van het hoofd huishouding toestemming gekregen de bakken een tijdje in mijn woonkamer te plaatsen om de beschadigingen aan de rails weg te werken en de rails in goede positie te plaatsen.
Op deze foto is het tramdepot en omgeving te zien.Op de naden van de modules is de rails door gezaagd. Er ligt hier en daar provisorisch bruin schuurpapier als imitatie van steenslag.
Wordt vervolgd
The Fonz